یافته‌های پیوند سلولهای بنیادی می‌تواند به درمان فردگرایانه‌ی دیابت نوع 1 منجر شود

8 مارس 2017- یک پژوهش بالینی یافته‌های امیدوار کننده‌ای را از پیوند سلولهای بنیادی به افراد  مبتلا به دیابت نوع 1 ارائه کرده است، بطوریکه برخی از بیماران از تزریق روزانه ی انسولین برای چندین سال بی‌نیاز شدند.

 این تحقیقات بین‌المللی همچنین می‌تواند منجر به نتایج بهتری برای بیشتر بیمارانی شود که پیوند سلولهای بنیادی را دریافت کرده‌اند. نویسنده‌ی ارشد این مطالعه دکتر Bart Roep از پروژه‌ی Wanek Family Project for Type 1 Diabetes از مرکز تحقیقات شهر امید گفت: این مطالعه راه را برای درمانهای فردگرایانه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 هموار می‌کند، ما هم اکنون دریافتیم که پیوند سلولهای بنیادی می‌تواند برای برخی از بیماران با موفقیت انجام و برای برخی دیگر موفقیت آمیز نباشد و می‌توانیم قبل از انجام پیوند سلولهای بنیادی، نتیجه را از طریق خواندن امضای ایمنی بدن بیمار پیش بینی کنیم.

دکتر Roep و همکارانش نوعی از پیوند سلولهای بنیادی بنام "پیوند سلولهای بنیادی خونساز اتولوگ یا AHSCT" را بررسی کردند، در این پیوند از سلولهای بنیادی خود بیمار استفاده می‌شود و دانشمندان می‌توانند پس از انجام پیوند مقدار انسولین تولید شده توسط پانکراس را بررسی کنند.

هدف محققان از این تحقیق، مستقل شدن بیماران از تزریق انسولین و یافتن پاسخی برای عدم موفقیت این روش در برخی بیماران و موفقیت آن در برخی دیگر بود.

در این تحقیق که در برزیل انجام شد، 21 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 شرکت کردند و همگی  برای 6 ماه ارزیابی شدند. اکثر بیماران برای متوسط 3.5سال از تزریق انسولین بی نیاز شدند در حالیکه یکی از بیماران برای بیش از 8 سال پس از پیوند بدون ایجاد هر گونه عارضه‌ی جانبی مهمی از انسولین بی نیاز گردید.

دکتر Roep افزود: برخی از بیماران فواید کمی از پیوند این نوع از سلولهای بنیادی کسب کردند و در برخی دیگر این پیوند هیچ موفقیتی به همراه نداشت، اگر چه ما کشف کردیم که امضای ایمنی بیماران پیش بینی کننده‌ی نتایج و حتی مطلوب بودن یا نامطلوب بودن نتایج است، این کشف اولین قدم در درمان فردگرایانه برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 است، درک اینکه چرا این روش در برخی موارد ناموفق است به ما اجازه‌ی طراحی استراتژیهای درمانی بهتر و جدیدی را برای بیماران کم شانس‌تر می‌دهد.

Roep همچنین ابراز داشت از آنجائیکه قبل از انجام این پروسیجر، باید به بیمار داروهای سرکوبگر ایمنی بدهیم، این روش همچنان با خطراتی همراه است و به احتمال زیاد اولین خط دفاع در برابر دیابت نوع 1 نخواهد بود.

یافته‌های این مطالعه بصورت آنلاین در مجله‌ی Frontiers in Immunology منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/stem-cell-transplant-findings-could-lead-to-personalised-type-1-diabetes-treatments-94434380.html